Dette er tilbuddet til de familier, som har børn eller unge, som er anbringelsestruede, og hvor der er mulige ressourcer hos forældrene, som ikke er kommet i spil, eller som skal afprøves.
Hver enkelt forløb er skræddersyet i forhold til den enkelte families behov og målene i handleplanen.
Formålet er, at afdække omfanget af ressourcer og arbejde med konkrete mål mhp. en udvikling af forældreevnen, med det formål, at en anbringelse kan forebygges og barnet/børnene kan blive boende i hjemmet.
De seneste 30 år har vi som socialpædagoger og familieterapeuter arbejdet med udsatte børn og familier. Vi har specialiseret os i at tilrettelægge og gennemføre forløb, som giver forældre og børn udviklingsmuligheder og støtter op om deres ressourcer med henblik på at sikre en bedre trivsel for børnene.
Vi har gode erfaringer med at komme i kontakt med familier som er i forsvarsposition og umiddelbart virker afvisende. Og vi er trænet i at se og styrke forandringspotentialet i de voksnes evne som forældre.
Vi tilbyder:
- Familieterapi
- Familievejledning og rådgivning
- §54 sager
- Sparring og supervision til fagpersonale i komplekse familiesager
- Undersøgelse af forældre kompetencer
- Støtte-kontaktperson
- Dagbehandling, herunder skoletilbud
- Individuelt tilrettelagte forløb
- Afklaringsopgaver
- Traumebehandling børn, unge og voksne
- Forældrekompetenceafklaringer(Mim), strukturerede lege, tegne og legeterapi)
- Legeterapi med konkrete lege og øvelser
- Alternativt skoletilbud til de børn som i en periode i kan være eller rummes i deres skole.
- Forældrekurser og undervisningsforløb :”Forældre på alle strenge”.
Rådgivning og terapi kan foregå hos os på gården eller i hjemmene, afhængig af situationen.
Eksterne samarbejdsparter: Vi har et godt netværk af kompetente terapeuter, skolelærere og psykologer, som rekvireres til større opgaver.
Børnene
- Utilstrækkeligt udviklede følelsesmæssige og sociale kompetencer
- Tilknytnings- eller personlighedsforstyrrelse
- Autisme Spektrum Forstyrrelser, Aspergers syndrom
- ADHD
- Indlærings- og skoleproblemer
- Generelle adfærds- eller trivselsproblemer
- Angst, traumer, ptsd
Forældrene
- Føler afmagt, mangler overskud eller er stressede
- Har fysiske eller psykiske lidelser
- Har afhængighedsproblematik
- Forældrene er selv følelsesmæssigt og psykisk udfordrede.